חלבון מבוסס צמחים

ריץ' רול – אולטרא מרטוניסט

"אבל מאיפה אתה לוקח את החלבון שלך ? "
כספורטאי אולטרה מרתוניסט שתזונתו מבוססת צמחים, אם הייתי מקבל דולר אחד על כל פעם שנשאלתי את השאלה הזאת, הייתי יכול לשים את ארבעת הילדים שלי בקולג'. אז בואו ננתץ את הפיל שבחדר, אחת ולתמיד .
אנחנו חיים בחברה שבה חונכנו להאמין שבשר ומוצרי חלב הם המקור היחיד של חלבון בתזונה ראויה להוקרה . ללא כמויות עצומות של חלבון מן החי, בלתי אפשרי להיות בריא, שלא לדבר על ביצועי כספורטאי, להתאמן ולהתחרות בשיא שלך. המסר המוטעה נמצא בכל מקום -חברות הענק, משווקות פרסומות, בלתי ניתנות לעירעור של מוצרי חלב. מודעת קמפיין החלב האחרונה מציגה חלבונים בטעם שוקולד כמשקה ההתאוששות הספורטיבית האולטימטיבית. תוויות מזון משכנעות למגוון מסחרר של המלצות מומחי כושר.
חלבון, חלבון, חלבון – עדיפות לכמה שיותר.
בין אם אתה ספורטאי מקצועי או תפוח אדמה רובץ ספות, הרעיון הזה הוא כל כך חזק ומוטבע עמוק בתוך מערכת האמונות הקולקטיבית שלנו .עבורי זה אתגר לערער את תקינותו ומסקנתי היא לא פחות ממוקצה מחמת מיאוס. באמצעות חוויה ישירה הגעתי למסקנה שהרעיון הזה הוא במקרה הטוב מטעה, אם לא לגמרי לגמרי שקרי, מונע על ידי קמפיין ממומן היטב של דיסאינפורמציה, מונצח במימון רב עוצמה של שדולות בשר וחלב שהשקיעו אינספור דולרים בשיווק כדי לשכנע את החברה, שאנחנו חייבים את המוצרים האלה כדי לחיות. החלבון מן החי גם הורג אותנו, מפתה אותנו לסעודות בשרים עם הורמונים וחומרי הדברה. מזון עם עודפי שומן רווי שמחולל בדרך כלל סתימת עורקים, כולסטרול גבוה ותורם משמעותית למגיפה של מחלות לב והבלטה של חולשות מולדות אחרות.
ואכן, חלבון הוא חומר מזין חיוני, קריטי, לא רק בבנייה ובתיקון של רקמת שריר, אלא גם בשמירה על מגוון רחב של תפקודי גוף חשובים. אבל האם זה משנה אם החלבון שלנו מגיע מצמחים ולא מחיות? ועד כמה אנחנו באמת צריכים אותו?
חלבונים מורכבים מעשרים חומצות אמינו שונות, אחד עשרה מסונתזים באופן טבעי על ידי הגוף שלנו. תשע הנותרות – מה שאנו מכנים חומצות אמינו חיוניות – חייבות להילקח מן המזון שאנו אוכלים. אז מבחינה טכנית, הגוף שלנו דורש חומצות אמינו מסוימות, לא חלבון כשלעצמו. תשע חומצות האמינו החיוניות האלה מצויות בבשר ומוצרי חלב רק משום שבעלי החיים היצרניים האלה אכלו צמחים ולא שהם עיבדו אותו בגופם בצורה כלשהיא. מניסיון ארוך טווח של תזונה מבוססת מגוון ססגוני של צמחים, (דגנים וקטניות, אגוזים, זרעים, ירקות ופירות). מזונות אלו מספקים את דרישות החלבון אפילו של אתלט האימון הקשה ביותר . וזאת בניגוד לחלבון מן החי עם השומן הרווי שמשפעל מחלות לב, או קזאין (חלבון החלב) ומי גבינה, שנמצאו קשורים למגוון רחב של מחלות מולדות .
פשוט נשאל את לוחמי האיגרוף כמו מק דנציג, ג'ייק שילדס או ילקס ג'יימס. רוכבים כמו דייב זבריסקי ובן בוסטרום. טריאתלטים כמו כנון רנדן, ברנדון ברזייר, הילרי יסקאיה והאולטרא מרתוניסט המיוחד סקוט יורק. מתאגרף בלתי מנוצח טימותי ברדלי. כולם יגידו לך את אותו דבר: לא אוכלים סטייק, חלב, ביצים ותוספי מי גבינה , במקום זה הם בחרו לעבור למקורות חלבון צמחיים בריאים כמו קטניות, שעועית, שקדים, עדשים, זרעי קנביס, ספירולינה, קינואה, תרד וברוקולי.
אם אתה מספק את התזונה שלך עם מגוון מתחלף של צמחי החלבון, אני בהחלט יכול להבטיח שלעולם לא תסבול מחסור בחלבון – זה בלתי אפשרי. למרות המס הכבד מאוד שאני כופה על הגוף שלי, אימונים בזמנים פירמידיאלים עולים של 25 שעות בשבוע למאמצי סיבולת ארוכים, סוג זה של משטר, והתזונה מבוססת צמחים הביאו אותי במשך שנים לחוזק וכושר מעולה ללא כל בעיות בנוגע לבניית מסת שריר, משקל אידיאלי, והתאוששות מושלמת בין האימונים. למעשה, אני יכול לומר בכנות כי בגיל 45, אני בכושר הטוב ביותר משהייתי אי פעם .
למרות מה שאולי כבר סיפרתי, אני טוען שעודף חלבון מזיק לגוף. אתה אמור לספק את הדרישה של הגוף שלך לחלבון ללא עודפים. עם כל הכבוד לספורטאים , למיטב ידיעתי אין מחקר מדעי שאי פעם הראה כי צריכה מעבר לרמת החלבון המומלץ ע"י אירגון הבריאות העולמי שהוא בין 5-10% מצריכת קלוריות היומיות, ממריץ צמיחת שריר נוספת או מזרז תיקון פיסיולוגי הנגרם על ידי מתח גופני. למעשה צריכת החלבון מן החי בכמות מוגזמת, יכולה להזיק. החלבון העודף מאוחסן בתאי שומן לעיתים קרובות ,ותורם להתפתחות של מגוון רחב של מחלות כגון אוסטיאופורוזיס, סרטן, תפקוד לקוי של כליות ומחלות לב.
עדיין לא משוכנע? חשבתי על זה: כמה מבעלי החיים הגדולים בעולם הם צמחוניים. הפיל, הקרנף, ההיפופוטם והגורילה מקבלים את מלאי החלבון שלהם מצמחים. אז תוותר על הסטייק ותצטרף אליי לקערת קינואה ועדשים.
הזיכרונות מעוררי ההשראה של ריץ' ניתנים לתיאור בספר שלו "מציאת אולטרא" שיצא למדפים בשנה שעברה, ובו מכלול טרנספורמטיבי של אינפורמציה ראויה לספורטאים.
למידע נוסף על כמה עשירים דלקי המשפחה והאימונים שלו, סדנאות, סרטים באינטרנט שמלמדים את התזונה מבוססת צמחים שלהם, עם הדגמות של שייקים, סמודיס, ממרחים צמחיים והרבה מאוד ירקות ופירות, אגוזים וקטניות.

 

למאמר המלא באתר PUKKA